Rettegnek Európában Orbán kritikusai – alakul a Putyin-Trump tengely

Már tárgyal a háború lezárásáról az amerikai és az orosz elnök.

Az orosz-ukrán háború lezárásának lehetősége elgondolkodtatta a nyugati vállalatokat és a befektetőket a visszatérésről az orosz piacra. Moszkva ugyanakkor nem várja tárt karokkal a nyugati gazdasági szereplőket, mivel 2022 óta jelentősen átalakult Oroszország gazdasága.
Donald Trump amerikai és Vlagyimir Putyin orosz elnök az elmúlt hetekben többször is tárgyalt az ukrajnai tűzszünetről, de Washington erőfeszítései a háború mielőbbi befejezésére irányulnak. Az eddigi amerikai-orosz tárgyalások egyelőre hivatalosan csak a legalapvetőbb pontokat érintették, vagyis a két nagyhatalom diplomáciai kapcsolatainak helyreállítását és egy ukrajnai tűzszünet lehetőségét.
Ezt is ajánljuk a témában
Már tárgyal a háború lezárásáról az amerikai és az orosz elnök.
Ez ugyanakkor elegendő volt ahhoz, hogy a nyugati, elsősorban amerikai befektetők és a korábban az orosz piacon is jelenlévő vállalatok elgondolkozzanak azon, visszatérnének-e Oroszországba, ha sikerül lépéseket tenni a háború befejezése felé.
Az elmúlt hetek spekulációi mögött egyelőre nincsenek konkrétumok, legalábbis ezt erősítette meg a közelmúltban a Business Insider üzleti lap, amely úgy tudja, egyelőre kivárnak az amerikai piaci szereplők.
A nyugati vállalatok jelentős része kivonult az orosz piacról azt követően, hogy 2022 februárjában Oroszország megtámadta Ukrajnát. A vállalatok részben erkölcsi okokból, részben a nyugati szankciók, elsősorban a bankrendszert érintő korlátozások miatt döntöttek a teljes- vagy részleges kivonulás mellett, vagy a tervezett oroszországi beruházásaik elhalasztásáról.
A Nyugat azzal számolt, az orosz gazdaság összeomlik a nemzetközi elszigetelés miatt, ám erre soha nem került sor.
Az orosz piacról kivonuló nagyvállalatok egy része ráadásul meglehetősen sietősen távozott és az eszközeit jóval a piaci ár alatt értékesítette a helyi gazdasági szereplőknek. Így a korábban jövedelmező, hatalmas orosz piacot jelentős veszteségek mellett adták fel az olyan nagyvállalatok, mint a Renault, a McDonald’s vagy a Starbucks és több nemzetközi divatmárka.
Vlagyimir Putyin orosz elnök a közelmúltban az orosz gyáriparosok és vállalkozói érdekképviseletek rendezvényén világossá tette, semmi sem lesz már olyan, mint a háborút megelőzően.
Moszkva szigorú feltételekkel nyitja meg újra a piacát a nyugati nagyvállalatok előtt. A konkrétumokat tartalmazó elnöki rendelet várhatóan áprilisra készül el, ugyanakkor Putyin arra hívta fel a figyelmet, hogy a 2022-ben felállított különbizottság továbbra is felügyeli a „barátságtalan országok” gazdasági szereplőinek ügyleteit.
A visszatérést is ez a bizottság engedélyezheti, ilyen esetben pedig folyamatosan ellenőrzik az adott vállalkozást, s megtiltják a működését, ha „olyan tevékenységet folytat, amely veszélyezteti az Orosz Föderáció biztonságát”. Putyin és közvetlen környezete pedig többször kiemelte,
a múltbéli döntéseknek ára van, egyebek mellett nem vásárolhatják vissza a lelépő cégek az áron alul értékesített eszközeiket és nem élvezhetnek előnyöket az orosz cégekkel szemben.
Dimitrij Medvegyev, az orosz biztonsági tanács alelnöke pedig arra hívta fel a figyelmet, hogy Oroszország megtelt, mivel a szankciók és a nyugati vállalatok távozása miatt keletkezett űrt már az orosz vállalkozások és más külföldi befektetők töltik ki.
Az elmúlt években megerősödtek az orosz cégek, amelyeket Moszkva előnyben részesít a jövőben is a külföldi befektetőkkel szemben.
Putyin rendeletének részleteiről egyelőre keveset lehet tudni, de beszédes, hogy Kirill Dimitrev, az orosz befektetési alap vezetője a napokban azt tanácsolta,
érdemes a jövőben amerikai-orosz vegyesvállalatok alapításán gondolkozni.
Egyelőre hivatalosan nem tárgyal egy nyugati cég sem az orosz hatóságokkal a visszatérésről. A múlt hónap végén ugyanakkor a francia Renault korábbi oroszországi partnere, az Avtovaz vezérigazgatója már ízelítőt adott arról, mire számíthatnak a visszatérni vágyó nyugati vállalatok. Maxim Szokolov az orosz állami hírügynökségnek azt nyilatkozta, a Renaultnak 112,5 milliárd rubelt (1,33 milliárd dollárt) kellene fizetnie azért, hogy újra visszatérjen az orosz piacra. Ennyi pénzt kellett az autóóriás távozása miatt befektetnie az orosz államnak az ágazatba 2022 és 2025 között, ezeket a kényszerbefektetéseket pedig valahogy vissza kell hozni – mutatott rá a Ladát is gyártó Avtovaz vezérigazgatója.
A Renaultnak a 2022-es kivonulásáig 67,5 százalékos tulajdonrésze volt az orosz autógyártó vállalatban, amelyet egyetlen rubelért adott át az orosz államnak. A külföldi vállalatok oroszországi jelenlétét és legfontosabb pénzügyi adatait valós időben követő ukrán Leave-Russia portál adatai szerint 2022-höz képest 2023-ban a Renault érte el a legjelentősebb éves bevételcsökkenést, mintegy 2,5 milliárd dollárt.
Mindezek ellenére Moszkva azzal számol, az első amerikai vállalatok már 2025 második negyedévétől lépéseket tehetnek az oroszországi visszatérés érdekében.
A nyugati vállalatoknak jelentős hátrányt okoztak a Moszkvával szemben 2022-től életbe lépő szankciók, amelyek megnehezítették a pénzügyi tranzakciókat, az utazást és sok más területen ellehetetlenítették a korábbi ügymenetet.
A kivonuló cégek lényegében jelképes összegekért ruházták át eszközeiket a helyi üzleti élet szereplőire vagy az orosz államra. Azok, amelyek maradtak, nemzetközi össztűz alá kerültek, erkölcsi alapon.
A Nyugat legfőbb célja, amiért a vállalataikat is felszólította a kivonulásra, nem jött be, mivel az orosz gazdaság nem omlott össze, sőt, Moszkva álláspontja szerint kedvező átalakuláson ment keresztül az orosz üzleti élet.
A Reutersnek nyilatkozó orosz vállalatok orosz lakosok arról számoltak be, hogy eleinte jelentős piaci réssel kellett megbirkózniuk a nyugati márkák gyors, egyidejű távozása miatt. A kedvező változás ugyanakkor gyorsan bekövetkezett, az orosz állami szerepvállalásnak köszönhetően. Megerősödtek az orosz vállalatok, amelyeknek jó lehetőséget kínált a piaci felfordulás. Egyebek mellett a fejlesztések következtében a jelenleg is beszerezhető nyugati áruk helyett az oroszok inkább a hazai márkákat részesítik már előnyben.
A helyi cégek pedig a bevásárlóközpontokban megszerezhették a legjobb helyen lévő üzlethelyiségeket, amelyeket korábban a nyugati márkák képviselői bérelhettek.
Noha a helyi plázaszövetség szerint az üzletek forgalma még mindig 20 százalékkal elmarad a 2019-es szinttől, összességében talpra állt a kiskereskedelem, a nyugati cégek távozásával a helyi vállalkozások szerepe értékelődött fel jelentősen, de egyebek mellett kínai, belorusz és kazah befektetők is érkeztek.
Az orosz szakmai szervezetek az új gazdasági környezetben arra figyelmeztettek, a nyugati cégek visszatérésük esetén nem veszélyeztethetik versenyképességeiket, ráadásul hosszútávú szerződések garantálják a megszerzett előnyök megtartását.
Fontos, hogy az orosz piacon továbbra is megtalálhatók a nyugati márkák, mivel harmadik országokon keresztül Moszkva importál különböző nyugati fogyasztási cikkeket, például ruházatot, vagy műszaki cikkeket.
Noha több száz vállalat hagyta ott Oroszországot a háború kirobbanását követően, jelenleg is az amerikai és német cégek súlya a legnagyobb a külföldi szereplők közül. A korábban harmadik Franciaországot a dobogón Kína váltotta.
Mindez azt jelenti, hogy 3090 nyugati vállalat valamilyen mértékig megtartotta az orosz piacait és mindössze 1041 vállalat vonult ki 2022 után.
A legnagyobb veszteséget az autóipari cégek szenvedték el, míg a Nyugat és Oroszország közt kiszélesedő konfliktus legnagyobb nyertesévé Kína vált.
Az autóipart érintette a legnagyobb átalakulás: a kivonulást leginkább elszenvedő, három legnagyobb bevételcsökkenést elérő vállalat a Renault, a Hyundai és a Polymetal volt a 2022/2023-as üzleti évben, a bevételkiesés meghaladta a 2 milliárd dollárt, de a legtöbb nyugati márka – Apple, Ikea, Volkswagen – 1 milliárd dollár feletti veszteséggel távozott Oroszországból.
Az autóiparban keletkezett űrt Kína töltötte be, a részben állami tulajdonú kínai autógyárak egy év alatt 2-4 milliárd dolláros bevételnövekedést értek el. A tíz legjobban teljesítő külföldi vállalat közül nyolc kínai, egy belorusz és egy nyugati szereplő. A nyugati cégek közül az osztrák Raiffeisen Bank került fel a legnagyobb bevételnövekedést elérő cégek tízes listájára.
Azok a külföldi vállalatok, amelyek nem hagyták el az orosz piacot, a szankciók ellenére is jelentős nyereséget realizáltak 2023-ban (a 2024-es adatok még nem ismertek). A magyar OTP Csoport oroszországi leánybankja érte el a háború második évében a negyedik legnagyobb profitot, 255 millió dollárt. Az OTP orosz jelenléte egy ideig kivívta Ukrajna nemtetszését is, ahol szintén fenntartotta leánybankját a hazai pénzintézet. A három legnyereségesebb külföldi vállalat Egyesült Arab Emirátusok-beli, franciaországi és dél-afrikai cég volt 2023-ban.
A magyarországi szereplők közül a háború előtt 20 vállalat volt jelen Oroszországban. Közülük négy cég hagyta el az orosz piacot, de a jövőbeli terveiket nem hozták nyilvánosságra. Mindössze egyetlen magyar cég nem lesz már biztosan jelen a háború után sem, a Tungsram, amely időközben csődbe ment.
A nyugati vállalatok ugyan informálisan már puhatolóznak a visszatérés feltételeiről, ugyanakkor részben az orosz fogadtatás, részben a piaci kockázatok miatt senki sem akar elhamarkodott döntést hozni. Az orosz gazdaság ugyan nemhogy nem omlott össze, még az EU és az Egyesült Államok növekedését is felülmúlta 2024-ben, noha jóval alacsonyabb bázisról. Mindemellett az orosz piac jelenleg több kockázatot rejt a Nyugat cégei számára. Ilyen kockázat például
Várhatóan áprilisban derül ki, Oroszország milyen feltételekkel nyitja meg újra piacát a külföldi befektetők, ezen belül a „barátságtalan országok” befektetői előtt. Gyors döntés nem várható a nyugati piaci szereplőktől, ráadásul belátható időn belül csak az amerikai befektetőktől várható, hogy megfontolják a visszatérést, az európai üzleti szereplőknek egyelőre – nagyrészt politikai okokból – esélyük sincs kedvező feltételekkel újra megjelenniük az „agresszor országban”.
Ezt is ajánljuk a témában
Rijád ismét a világ közepe, a tűzszünet a tét.
Nyitókép: Mandiner-illusztráció